måndag 18 april 2011

Fin helg med fina människor


Har fått så mycket inspiration, värme, minnen, kärlek, glädje, god mat, pepp och äventyrssug i helgen.
Jag är både glad, sorgsen, lycklig och frustrerad på samma gång..
Känns som att jag hunnit med mycket men samtidigt som att tiden gått hur fort som helst så att man knappt hinner med att förstå att helgen redan är slut?

Nu vet jag att jag åker ifrån mitt hem, dock till ett annat hem men de är ändå helt olika. I hjärtat och rent praktiskt. Det är helt olika.Jag vet var jag har mina pinaler och var mitt hjärta finns. Och det är tyvärr inte på samma ställe i Sverige. Svårt att veta när det nu dessutom är vår, soligt och varmt, fullt med folk på uteserveringarna och i parkerna, glada och äventyrssugna vänner på det ena stället, längtar man då efter det bara för att gräset är grönare på andra sidan eller vad är egentligen bäst?

En annan del som gett mig mycket värme och stolthet denna helg är ett stort, coolt projekt som Plural (som jag tills idag satt i styrelsen för i ett år) varit med och initierat och finansierat; Present. 35 olika sätt att förändra världen och samhället vi lever i.Tänk dig att du går in i en stor present, ett jättestort rosa paket med ljusblått snöre runtom. Inuti är det uppdukat till fest, fullt av ungdomar har skapat kreativa och interaktiva metoder och modeller som visar på hur det är möjligt att skapa förändring med världens olika problem. Detta paket turnerar sedan runt i sverige och utomlands som en stor interaktiv utställning.När vi skulle ha styrelsemöte i Plural på hösten 2009 ringde en kvinna till mig och berättade vem hon var och frågade om hon kunde få komma till vårat möte för att berätta om en idé.Hon berättade detta. Gissa om våra munnar var stora när hon hade gått. Och gissa om vi, fastän vi inte riktigt kunde se framför oss hur detta skulle gå till, sa ja till detta.
Hösten 2009. Sedan började ansökningar rulla in till Allmänna Arvsfonden, projektet började ta form, ungdomar från hela landet raggades upp,projektledare, utställningssamordnare, dokumenterare, scenografer, fotografer, kreatörer av alla slag samlades och spånade. Sen träffade de forskare och experter på de olika områden inom probemen som ungdomarna tagit fram.Våren 2011. Jag kliver upp för en lite ranglig ståltrappa, in i en stor rosa present med et ljusblått snöre runtom..

Denna klev jag alltså in i...

www.presentchange.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar