torsdag 7 juni 2012

En speciell dag bland andra



Det har varit mycket i dessa dagar. Stormen kom, jag såg den komma och välkomnade den med smärtan i bröstet. Vågorna svallar fortfarande och den ena dagen är inte den andra lik och jag vet knappt hur livet, eller känslorna kommer att te sig om bara en vecka..

Igår hade jag en väldigt fin dag, en ledig dag. Jag vaknade i min tältsäng i mitt nya lilla rum fullt av packade lådor och kläder. Där har jag nu en liten del av mitt bohag och inser direkt att det inte är så mycket som man egentligen behöver (av allt det jag har i andra lägenheten).
Jag låg och drog riktigt länge i sängen och njöt lite av tystnaden, sen kikade jag försiktigt bakom rullgardinen och skymtade några solstrålar. Mycket riktigt – en strålande dag var på ingång!
Fick bråttom, åt frukost och sprang hem till min nya granne och goda vän. Vi packade meloner, jordgubbar, kakor, lakrits, rosévin, champagne och filtar och promenerade i vårt nya gemensamma och vackra kvarter till den stora gräsplätten där gratisfestivalen strax skulle börja – en kavalkad av unga, oetablerade, engagerade, vackra och medryckande band flöt förbi och timmarna gick och bubblet slurpades med jordgubbarna i näven. Tillslut var hela gräsmattan fullproppad av sommarklädda ungdomar, barn och äldre som alla ville äta picknick och lyssna på vacker musik.

Klockan blev dags att dra vidare mot nya äventyr – konset med Timbuktu och Damn!
Det var en sån där kväll med pirr och lycka i luften, en sommarkväll med kvällssol och spänning i blick, där det som händer får hända. Där ölen får kosta vad den vill..
Och jäklar vad funkigt det var, vilket gäng! Vi stod ovanligt långt fram (för att vara jag) och jag kunde därmed få ganska justa närbilder. Tacken var att man då och då fick en 15-årig kille i huvudet från grabbgänget intill och envisades med att lyfta upp varandra som de ändå sedan inte kunde hålla utan ramlade in i de som stod intill och de unga tjejernas falsett när låten de kände igen (alla) kom.
Men det var det värt – vilken spelning, vilken lycka att stå där med en fin vän, dansa och sjunga och dras med i rytmerna.












Å sen – att följa hjärtat och sommarkvällens kall och när klockan redan egentligen är för mycket och man borde gå och lägga sig, sätta sig med vännen insvepta i filtar med en glas vin och ett stearinljus och prata tills klockan blev över midnatt – det är fina grejer det.

En riktigt fin dag bland de andra i livet just nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar